Kundtjänst

Allmänna villkor och info


Vi tillämpar såväl Konsumentköpslagen som Distansavtalslagen. För att genomföra en beställning måste kund vara myndig, 18 år, eller ha målsmans medgivande. Med kund avses en fysisk person.

Integritetspolicy


Genom att använda Shelta.se går du med på vår integritetspolicy. Vi använder cookies för att göra så att hemsidan fungerande samt hjälper dig att hitta rätt. Vi följer också allt vad GDPR innebär och kommer aldrig sälja dina uppgifter till någon. Är du mer intresserad så kan du klicka här för att läsa hela vår integritetspolicy.

Leverantörer


Inom Sverige skickar vi alla paket med PostNord (tidigare kallat Posten) för de är bäst och snabbast. Alla paket är försäkrade och du får ett kolli-ID både på SMS och email. Med detta kolli-ID kan du spåra och hämta ut ditt paket.

Fraktkostnad


Handlar du varor till ordinarie pris (ej rea) på över 1000 kr så har du alltid gratis frakt. Handlar du för under 1000 kr tillkommer en fraktavgift på 69 kr. För att få gratis frakt på reaprodukter behöver din varukorg även innehålla varor till ordinarie pris på över 1000 kr. Ett fåtal varor kan vara exkluderade från fri frakt. Orders vars totalsumma (efter retur) inte längre når upp till vår fraktfria gräns, debiteras 69 kr för fraktkostnad samt 69 kr för returfrakt. Vi tar alltid ut en kostnad på 69 kr för använda returfraktsedlar. Beloppet dras av din återbetalning.

Leveranstid


Lägger du din order innan klockan 10.00 en vardag har du ofta paketet hos dig vardagen efter. När det är reatider kan det ibland ta någon extra dag.

Hämta-i-butik


Många av våra lokala kunder väljer den smidiga lösningen att hämta-i-butik. Du lägger din order som vanligt på nätet, och väljer att betala med Klarna. Så fort din order är redo att hämtas upp i butiken på Andra Långgatan 21 får du ett email av oss. Väljer du att inte hämta ut alla varor du beställt så justerar vi din Klarna betalning/faktura på plats i butiken. Din hämta-i-butik-order ligger kvar i omkring 14 dagar. Ej efterfrågade orders tas bort efter denna tid & eventuella påminnelseavgifter på grund av obetalda fakturor kan vi ej påverka. Att välja hämta-i-butik är så klart fraktfritt. Obs! Du behöver legitimation för att hämta ut din order, och du kan inte skicka någon annan att hämta ut åt dig.

Förpackning


Vi förpackar alla orders noggrant. Skor packas och skickas i en yttre kartong som skyddar din skolåda. Vinylskivor packas i kartong avsedda för just vinylskivor. Övriga produkter skickas i kartong eller tjock påse beroende på produkt.

Avi/Kolli-ID


Så fort din order har lämnat oss får du ett kolli-ID både på mail och SMS. Med detta kolli-ID kan du spåra och hämta ut ditt paket.

Orderbekräftelse


Efter du skickat din order får du en automatisk orderbekräftelse till den emailadress du uppgett i din beställning. Skulle du mot förmodan inte få någon orderbekräftelse så kolla i din skräpmail, och har den inte hamnat där så maila oss på support@shelta.se med ditt ordernummer i ämnesraden så mailar vi en ny till dig.

Ändra eller avboka order


Vill du ändra eller avboka din order behöver du maila oss supersnabbt, vilket innebär typ direkt efter du lagt din order. Maila oss på support@shelta.se med ämnet "Ändring av order + ordernummer" eller "Avbokning + ordernummer". Har vi redan hunnit skicka din order debiteras du för en frakt och returavgift på 138 kr (69 kr + 69 kr).

Ej uthämtade paket


Ditt paket ligger kvar 7 dagar hos ditt ombud. Vi tar ut en avgift på 300 kr för ej uthämtade paket. Vi tar dessutom ut en avgift för frakt fram och tillbaka 69 kr + 69 kr.

Byten


Det viktigaste för oss är att du är nöjd med ditt köp på Shelta. Vi följer Distansköplagen (konsumentköplagen för handel på internet) och du har 14 dagar på dig att byta ut en produkt från det att du har mottagit ditt paket. Detta gäller även på reaprodukter. Varan du byter ska inkludera eventuell förpackning och vara helt oanvänd med alla lappar/labels är kvar. Vi återbetalar inte produkter som kommit till oss som retur/byte som skadats p.g.a. att de packats eller hanterats oansvarigt. Tänk på att inte tejpa eller sätta returlappen direkt på skokartongen (det bästa är om du använder emballaget som produkten levererades i). Tänk också på att varan du byter måste vara hel och ren i nyskick. Är så inte fallet godkänner vi inte ditt byte och varan skickas tillbaka till dig. Vi kontrollerar alla byten och ibland kan handläggningstiden vara 7-10 dagar från det att vi mottagit ditt byte.


Så här genomför du ett byte:


  1. Gör en ny beställning på varan du vill byta till på Shelta.se. Varan du vill byta till behandlas som en helt ny order med en helt ny faktura/betalning. Detta görs för att vi inte har möjlighet att justera varorna i en faktura efter det att den aktiverats
  2. Skicka tillbaka varan du vill byta. Skriv ordet "BYTE" på kvittot/följesedeln som kom med din beställning, och bifoga i paketet. Obs! Det är mycket viktigt att du skickar med kvittot/följesedeln, så att vi vet vem paketet kommer från. När du packar varan, tejpa aldrig direkt på varans förpackning. Klistra sen på den bifogade retursedeln som kom med ditt paket.
  3. Lämna in ditt byte på ditt lokala PostNord ombud. Du behöver inte betala något, men behåll kvittot från PostNord som referens på att du lämnat in ditt paket.
  4. När vi fått tillbaka ditt byte återbetalar vi dig för hela din order inklusive eventuell frakt du betalat, så att du inte får betala frakt två gånger. Dock tar vi alltid ut en returfrakt på 69 kr, som dras på din återbetalning.


Vad händer med min Klarna betalning/faktura vid ett byte eller retur?



    Har du valt Klarna faktura som betalningssätt är det viktigt att du vid ett byte eller retur betalar fakturan i tid, för att inte få några påminnelseavgifter. Detta gör du enkelt via Mitt Klarna. När vi hanterat din retur/byte återbetalas pengarna till ditt bankkonto via Klarna per automatik. Har du betalt med kort genom Klarna återbetalas pengarna även här via Klarna.


Vad händer med min Klarna faktura/betalning om jag returnerar/byter bara en del av min order?



    Om du t.ex. köpt två par sneakers, och vill behålla det ena paret men skicka tillbaka det andra paret så uppdaterar vi din faktura/betalning via Klarna. Detta sker när vi hanterar din retur, och om det finns något kvar att betala så kan du se detta på din uppdaterade faktura på Mitt Klarna. Har du betalt med kort genom Klarna återbetalas pengarna även här via Klarna. Om du haft fri frakt, men om ditt köps summa (efter ditt byte) hamnar under vår fraktfria gräns så tar vi ut en fraktkostnad på 69 kr.

    Har du mottagit en vara med skada på Emballage/skolåda?


    Har du mottagit en vara vars emballage/skolåda är skadad under leverans är det viktigt att vi får reda på detta snarast möjligast efter leverans, skicka gärna bilder som beskriver skadan till support@shelta.se (inkludera ditt ordernummer). Detta är viktigt för att kunna bevisa att skadan inte orsakats av dig. Får vi inte denna information i tid så har vi inte heller möjlighet att utgå ifrån att skadorna på emballaget/skolådan är orsakat i frakt & eventuella returer med skada på emballage/skolåda godkänns ej.

    Returer


    Det viktigaste för oss är att du är nöjd med ditt köp på Shelta. Vi följer Distansköplagen (konsumentköplagen för handel på internet) och du har 14 dagar på dig att returnera en produkt från det att du har mottagit ditt paket. Detta gäller även på reaprodukter. Varan du returnerar ska inkludera eventuell förpackning och vara helt oanvänd med alla lappar/labels är kvar. Vi återbetalar inte produkter som kommit till oss som retur/byte och skadats p.g.a. att de packats eller hanterats oansvarigt. Tänk på att inte tejpa eller sätta returlappen direkt på skokartongen (det bästa är om du använder emballaget som produkten levererades i). Tänk också på att varan du returnerar måste vara hel och ren i nyskick. Är så inte fallet godkänner vi inte din retur och varan skickas tillbaka till dig. Vi kontrollerar alla returer som inkommer till oss noga och handläggningstiden kan därför variera något men är vanligtvis omkring 1-5 dagar från det att vi mottagit din retur. Under REA-perioder kan det dröja något längre.


    Så här genomför du en retur:


    1. Skicka tillbaka varan du vill returnera. Skriv ordet "RETUR" på kvittot/följesedeln som kom med din beställning, och bifoga i paketet. Obs! Det är mycket viktigt att du skickar med kvittot/följesedeln, så att vi vet vem paketet kommer från. När du packar varan, tejpa aldrig direkt på varans förpackning. Klistra sen på den bifogade retursedeln som kom med ditt paket.
    2. Lämna in din retur på ditt lokala PostNord ombud. Du behöver inte betala något vid inlämningstillfället då retursedeln är förbetald, men behåll kvittot från PostNord som referens på att du lämnat in ditt paket.
    3. Vi tar emot din order & genomför en justering/återbetalning :)


    Vad händer med min Klarna betalning/faktura vid ett byte eller retur?



      Har du valt Klarna faktura som betalningssätt är det viktigt att du vid ett byte eller retur betalar fakturan i tid, för att inte få några påminnelseavgifter. Detta gör du enkelt via Mitt Klarna. När vi hanterat din retur/byte återbetalas pengarna till ditt bankkonto via Klarna per automatik. Har du betalt med kort genom Klarna återbetalas pengarna även här via Klarna.


    Vad händer med min Klarna faktura/betalning om jag returnerar/byter bara en del av min order?



      Om du t.ex. köpt två par sneakers, och vill behålla det ena paret men skicka tillbaka det andra paret så uppdaterar vi din faktura/betalning via Klarna. Detta sker när vi hanterar din retur, och om det finns något kvar att betala så kan du se detta på din uppdaterade faktura på Mitt Klarna. Har du betalt med kort genom Klarna återbetalas pengarna även här via Klarna. Orders vars totalsumma (efter retur) inte längre når upp till vår fraktfria gräns, debiteras 69 kr för fraktkostnad samt 69 kr för returfrakt. Vi tar alltid ut en kostnad på 69 kr för använda returfraktsedlar. Beloppet dras av din återbetalning.


      Reklamationer


      Vi kontrollerar alla produkter innan vi skickar iväg dem till dig. Skulle det mot förmodan vara något fel på produkten får du självklart kostnadsfritt byta ut varan. Skicka ett mail till support@shelta.se där du beskriver felet, samt skriv "Reklamation + ditt ordernummer" i ämnesraden på mailet ifall din vara är köpt online. Är din vara köpt i butik krävs att du kan tillhandahålla ett godkänt köpbevis i form av kvitto alternativt kontoutdrag som styrker att varan är köpt hos oss, samt till vilket pris & vilket datum. Har du möjligheten att maila ett foto på felet påskyndar detta processen. Vi måste alltid godkänna att ett ärende kan startas innan du skickar tillbaka varan till oss. Om vi godkänt, skicka din vara till Shelta AB, Andra Långgatan 21, 41328 Göteborg. Märk paketet med "Reklamation". Väl mottaget, kommer vi att påbörja ett reklamationsärende mot respektive märke/leverantör. Det går även bra att lämna in reklamationer i våran markbutik. Notera att vi alltid reserverar minst 14 dagar för en reklamationsprocess, men att detta är en väntetid som ofta varierar. Vi vill förtydliga att en reklamation endast godkänns ifall felet härstammar från ett fabrikationsfel, inte ifall felet orsakats på grund av slitage eller ifall varan visar tecken på oförsiktig användning.

      Klarna Checkout


      På Shelta.se betalar du genom Klarna Checkout. Med Klarna Checkout kan du välja att betala direkt med kort (Visa, Mastercard eller American Express), med faktura, eller med direktbetalning via din bank. Här hittar du Klarna´s allmänna villkor. För information om ett redan genomfört köp, besök Mina Sidor hos Klarna.


      Problem med Klarna betalning?


      Om ditt köp inte godkänns kan det bero på några olika anledningar:
      • - Du är under 18 år
      • - Adressen du angivit inte är din folkbokförda adress
      • - Du har angivit ett felaktigt personnummer
      • - Du har nått din maximala kreditgräns


      Klarna har en superbra kundtjänst, och får du inte det att fungera så ring dem direkt på +46 (0)8-120 120 10 så hjälper de dig.

      Presentkort


      Har du ett presentkort från oss kan du betala med det både i vår markbutik på Andra Långgatan 21 och i vår webshop. Ska du använda presentkortet online så mailar du oss först på support@shelta.se för att vi ska bekräfta din presentkortskod. Klicka här för att komma till våra presentkort.

      Orderminimum


      Lägsta ordersumma är 200 kr.

      Transportskada


      Märker du att paketet eller innehållet är skadat eller saknas helt när du hämtar ut det rekommenderar vi att du tar bilder på paketet, gärna med datumreferenser. Reklamation ska även göras omedelbart vid försändelsens mottagande på postnord.se. Är du osäker hur du bör gå tillväga rekommenderar vi att du kontaktar Postnords kundtjänst. Ta slutligen kontakt med oss via support@shelta.se & skicka bilderna du tagit, tillsammans med några rader om vad som hänt. Inkludera ditt ordernummer.

      Storlekar


      Till de flesta produkter finns en storleksguide som hjälper dig att hitta din rätta storlek. Är du osäker så tveka inte att maila oss på support@shelta.se, så hjälper vi dig att hitta din rätta storlek.

      Internationella orders


      Om din order ska skickas utanför Sverige ber vi dig beställa genom vår internationella webshop Shelta.eu.

      Cookies


      När du besöker vår webbplats sparas cookies på din dator. Detta för att vi skall kunna leverera en komplett funktion och sidan skall fungera, helt enligt standard 2018. Om du inte accepterar användning av cookies kan du ställa in din webbläsare så att den automatiskt nekar cookies eller att den informerar dig om en webbsida använder cookies. Om du stänger av cookies kommer du inte att kunna handla, eftersom kundkorgen kräver cookies för att fungera. Du kan däremot titta runt i butiken utan att ha cookies aktiverat.

      Reservation


      Det är mänskligt att fela. Vi reserverar oss mot felaktigheter i innehåll på webbsidan.

      Säkerhet


      Det är säkert att handla hos oss. Personuppgifter och kortnummer behandlas av SSL och krypterade, vilket innebär att all information blir oläslig för utomstående. Vi respekterar din integritet och dina personuppgifter hanteras på krypterade servrar enligt lagstadgar för 2018. Vi kommer under inga omständigheter att lämna ut några personuppgifter utan medgivande från personen ifråga. Detsamma gäller även för e-postadresser.

      Force Majeure


      Händelser som naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, krig, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter och snarlika händelser utanför vår kontroll, som ej kunnat förutses, ska hänföras till force majeure. Detta innebär att Shelta har rättighet att avbryta ingångna avtal.

      Övriga frågor


      Har du frågor som du inte lyckats få svar på här så tveka inte att maila oss på support@shelta.se så kan vi försöka lösa världsproblemen tillsammans.