Kundtjänst

Allmänna villkor och info


Vi tillämpar såväl Konsumentköpslagen som Distansavtalslagen. För att genomföra en beställning måste kund vara myndig, 18 år, eller ha målsmans medgivande. Med kund avses en fysisk person.

Integritetspolicy


Genom att använda Shelta.se går du med på vår integritetspolicy. Vi använder cookies för att göra så denna hemsidan fungerande samt hjälper dig att hitta rätt. Vi följer också allt vad GDPR innebär och kommer aldrig sälja dina uppgifter till någon. Är du mer intresserad så kan du klicka här för att läsa hela vår integritetspolicy.

Leverantörer


Inom Sverige skickar vi alla paket med PostNord (tidigare kallat Posten) för de är bäst och snabbast. Alla paket är försäkrade och du får ett kolli-ID både på SMS och email. Med detta kolli-ID kan du spåra och hämta ut ditt paket.

Fraktkostnad


Vi erbjuder gratis frakt på alla orders över 1000 kr. Handlar du för mindre än 1000 kr tillkommer en fraktavgift på 65 kr.

Leveranstid


Lägger du din order innan klockan 10.00 en vardag har du ofta paketet hos dig vardagen efter. När det är reatider kan det ibland ta någon extra dag.

Hämta-i-butik


Många av våra lokala kunder väljer den smidiga lösningen att hämta-i-butik. Du lägger din order som vanligt på nätet, betalningen reserveras tills du hämtar ut dina varor i vår markbutik på Andra Långgatan 21. Så fort din order är redo att hämtas upp i butiken får du ett email av oss. Du måste ta med ditt ordernummer som du får i din ordersbekräftelse. Ditt paket måste hämtas ut senast inom tre vardagar, innan stängningsdags.

Förpackning


Vi förpackar alla orders noggrant. Skor packas och skickas i en yttre kartong som skyddar din skolåda. Övriga produkter skickas i kartong eller tjock påse beroende på produkt.

Avi/Kolli-ID


Så fort din order har lämnat oss får du ett kolli-ID både på mail och SMS. Med detta kolli-ID kan du spåra och hämta ut ditt paket.

Orderbekräftelse


Efter du skickat din order får du en automatisk orderbekräftelse till den emailadress du uppgett i din beställning. Skulle du mot förmodan inte få någon orderbekräftelse så kolla i din skräpmail, och har den inte hamnat där så maila oss på support@shelta.se med ditt ordernummer i ämnesraden så mailar vi en ny till dig.

Ändra eller avboka order


Vill du ändra eller avboka din order behöver du maila oss supersnabbt, vilket innebär typ direkt efter du lagt din order. Maila oss på support@shelta.se med ämnet "Ändring av order + ordernummer" eller "Avbokning + ordernummer". Har vi redan hunnit skicka din order debiteras du för en frakt och returavgift på 130 kr (65 kr + 65 kr).

Byten


Det viktigaste för oss är att du är nöjd med ditt köp på Shelta. Vi följer Distansköplagen(konsumentköplagen för handel på internet) och du har 14 dagar på dig att byta ut en produkt från det att du har mottagit ditt paket. Detta gäller även på reaprodukter. Varan du byter ska inkludera eventuell förpackning och vara helt oanvänd med alla lappar/labels är kvar.


Så här genomför du ett byte:


  1. Gör en ny beställning på varan du vill byta till på Shelta.se. Varan du vill byta till behandlas som en helt ny order och vi skickar denna nya order direkt till dig.
  2. Fyll i det bifogade returformuläret nogrannt och läsbart.
  3. Skicka tillbaka varan, kvittot/följesedeln, samt det ifyllda returformuläret genom att använda den bifogade retursedeln. När du packar varan, tejpa aldrig direkt på varans förpackning.
  4. Lämna in din retur på ditt lokala PostNord ombud. Behåll kvittot från PostNord som referens på att du lämnat in din retur.
  5. När vi fått tillbaka din retur återbetalar vi dig för hela din order inklusive frakten du betalat, så att du inte får betala frakt två gånger. Dock tar vi alltid ut en returfrakt på 39 kr, som dras på din återbetalning.

Här kan du ladda ner och skriva ut vårt returformulär

    Returer


    Det viktigaste för oss är att du är nöjd med ditt köp på Shelta. Vi följer Distansköplagen (konsumentköplagen för handel på internet) och du har 14 dagar på dig att returnera en produkt från det att du har mottagit ditt paket. Detta gäller även på reaprodukter. Varan du returnerar ska inkludera eventuell förpackning och vara helt oanvänd med alla lappar/labels är kvar.


    Så här genomför du en retur:


    1. Skicka tillbaka varan. Bifoga kvittot/följesedeln som du fick vid leverans så vi vet vem returen kommer från. Packa varan ordentligt och klistra på returfraktsedeln du fick med din order. Tejpa aldrig direkt på varans förpackning.
    2. Lämna in din retur på ditt lokala PostNord ombud. Behåll kvittot från PostNord som referens på att du lämnat in din retur.
    3. När vi fått tillbaka din retur återbetalar vi dig för hela din order inklusive frakt du betalat. Dock tar vi alltid ut en returfrakt på 39 kr, som dras på din återbetalning.

    Här kan du ladda ner och skriva ut vårt returformulär

      Reklamationer


      Vi kontrollerar alla produkter nogrannt innan vi skickar iväg dem till dig. Skulle det mot förmodan vara något fel på produkten får du självklart kostnadsfritt byta ut varan. Skicka ett mail till support@shelta.se där du beskriver felet, samt skriv "Reklamation + ditt ordernummer" i ämnesraden på mailet. Har du möjligheten att maila ett foto på felet påskyndar detta processen. Vi måste alltid godkänna reklamationen innan du skickar tillbaka varan till oss. Följ sedan anvisningarna för en retur.

      Klarna Checkout


      På Shelta.se betalar du genom Klarna Checkout. Med Klarna Checkout kan du välja att betala direkt med kort (Visa, Mastercard eller American Express), med faktura, eller med direktbetalning via din bank. Här hittar du Klarna´s allmänna villkor. För information om ett redan genomfört köp, besök Mina Sidor hos Klarna.


      Problem med Klarna betalning?


      Om ditt köp inte godkänns kan det bero på några olika anledningar:
      • - Du är under 18 år
      • - Adressen du angivit inte är din folkbokförda adress
      • - Du har angivit ett felaktigt personnummer
      • - Du har nått din maximala kreditgräns


      Klarna har en superbra kundtjänst, och får du inte det att fungera så ring dem direkt på +46 (0)8-120 120 10 så hjälper de dig.

      Orderminimum


      Lägsta ordersumma är 200 kr.

      Transportskada


      Märker du att paketet eller innehållet är skadat när du hämtar ut det, anmäl det då direkt på ditt postutlämningsställe.

      Storlekar


      Till de flesta produkter finns en storleksguide som hjälper dig att hitta din rätta storlek. Är du osäker så tveka inte att maila oss på support@shelta.se eller ringa oss direkt i butiken på +46 (0)31-242 856, så hjälper vi dig att hitta din rätta storlek.

      Internationella orders


      Om din order ska skickas utanför Sverige ber vi dig beställa genom vår internationella webshop Shelta.eu.

      Ej hämtade paket


      Om du av någon anledning inte löser ut ditt paket inom 14 dagar, debiteras du för kostnaderna av frakt samt eventuell postförskottsavgift i samband med att vi mottar den uteblivna orden hos oss. Vid utebliven betalning av kringkostnader vidarebefordras ovillkorligen kraven till inkassoservice. Inga undantag görs.

      Cookies


      När du besöker vår webbplats sparas cookies på din dator. Detta för att vi skall kunna leverera en komplett funktion och sidan skall fungera, helt enligt standard 2018. Om du inte accepterar användning av cookies kan du ställa in din webbläsare så att den automatiskt nekar cookies eller att den informerar dig om en webbsida använder cookies. Om du stänger av cookies kommer du inte att kunna handla, eftersom kundkorgen kräver cookies för att fungera. Du kan däremot titta runt i butiken utan att ha cookies aktiverat.

      Reservation


      Det är mänskligt att fela. Vi reserverar oss mot felaktigheter i innehåll på webbsidan.

      Säkerhet


      Det är säkert att handla hos oss. Personuppgifter och kortnummer behandlas av SSL och krypterade, vilket innebär att all information blir oläslig för utomstående. Vi respekterar din integritet och dina personuppgifter hanteras på krypterade servrar enligt lagstadgar för 2018. Vi kommer under inga omständigheter att lämna ut några personuppgifter utan medgivande från personen ifråga. Detsamma gäller även för e-postadresser.

      Force Majeure


      Händelser som naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, krig, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter och snarlika händelser utanför vår kontroll, som ej kunnat förutses, ska hänföras till force majeure. Detta innebär att Shelta har rättighet att avbryta ingångna avtal.

      Övriga frågor


      Har du frågor som du inte lyckats få svar på här så tveka inte att maila oss på support@shelta.se eller ringa till oss i butiken på +46 (0)31-242 856 så kan vi försöka lösa världsproblemen tillsammans.